(Pronoun)
(b) (Have) You heard the news?
(Auxiliary verb)
(c) (Do you) Want to know how?
(Auxiliary verb + Pronoun)
b) A group of formulas, that are used differently in different styles, is a group of commands. Study the following. irs-taxid-number.com
Informal Formal
Come in and sit down. Won't you please come in ?
Come along! Please, come in, won't you?
Jump on! Will you please come in?
Come on! Will you please follow me?
Up you go! Will you come this way, sir?
c) Unlike a question, a statement does not demand a response. But in conversation we often make a response to a statement in order to express interest, surprise (e.g. Oh? Realty? Indeed?), pleasure, approval (e.g. Good), regret, concern (e.g. Oh, clear!), hesitation (the so-called «silence/hesitation-fillers»-or «conversational tags»: Well; Let me see) от simply to show the speaker that we are still listening (Oh; Oh, yes; Mm? I see). They are widely used in oral communication and not restricted to any Style, e.g.
- Would you kindly tell me the way to the Royal Hotel?
- Well, well now, yes, the Royal? The Royal? Let me see. Just a moment. Oh, yes: first turning to the right and third to the left.
d) Informal style is characterised by a fairly extensive use of «clipped» words, e.g. prof (professor), lab (laboratory), bike (bicycle), exam (examination), doc (doctor), ad (advertisement), tech (Technical college), etc.
(e) To express regret or apology the following phrases may be used:
Informal: Formal:
I'm sorry I'm late. I am very sorry.
It's (That's) O.K. I am sorry I am late.
Don't worry. Excuse me for being late.
It's all right. I regret that I was unable to…
Sorry I forgot to come/write/tell you. (Formal written)
That's quite all right.
That's all right. I quite understand.
Think nothing of it.
(2) После информации (правила), касающегося того или иного языкового явления, следует группа рецептивных упражнений, при выполнении которых от учащихся требуется определить значение, стилистическую окраску или же стилистическую адекватность использованных единиц в контексте.
Задание. Прочитайте следующие диалоги. Что выражают выделенные курсивом «conversational tags»?
A: I've just had a phone call from the travel agent.
B: Yes?
A: . you know those plane tickets to Sydney you ordered for next Thursday .
B: Mm?
A: Well, he says they are now ready to be collected .
B: Good.
A: . but unfortunately, he says, there's been a mistake .
B: Oh, dear.
A: Yes, apparently the plane doesn't arrive in Australia until 9 a.m. or Wednesday.
B: I see.
Задание. Прочитайте диалоги, обратите внимание на речевые формулы сожаления и извинения. Какой из двух диалогов более официальный по характеру?
A: Miss Larson?
В: Yes?
A: Please, excuse me for losing my temper in class yesterday.
B: That's quite all right. Was anything troubling you?
A: Yes. I had just got a letter from a friend of mine and I think I was more upset than I thought.
A: How was your vacation, Mary?
B: I had such a good time, I hated to come back.
A: Did you get my postcard?
B: Yes, thanks. I meant to write to you too, but I was so busy! I'm sorry.
A: That's O.K. I knew you probably didn't have much time.
Анализ учебников русского языка с точки зрения обучения младших школьников
связной речи
Методическая работа по развитию речи реализуется посредством современных средств обучения, среди которых особое внимание принадлежит учебнику. Вариативные учебно-методические комплексы по русскому языку в своем составе содержат учебники и учебные пособия, методические рекомендации для учителя, конт ...
Методика формирований понятий и законов
Рассмотрим кратко методику преподавания основных вопросов темы. Электрический заряд - одно из самых сложных для учащихся физических понятий. К нему подводят учащихся на основе опытов по электризации тел. В настоящее время имеется много материалов, с которыми опыты по электризации получаются очень х ...
Общая характеристика профессионально-педагогического
образования в России в период второй половины XIX –1917 гг
Педагогическое образование есть важнейшая составная часть всей российской системы образования, ее одно из ключевых звеньев, которое во многом, если не решающей степени, определяет качество и перспективы ее развития. Как относительно самостоятельная подсистема, педагогическое образование трактуется ...
Обучение было и всегда будет, пока живет человечество. Можно сказать, что подготовка молодого поколения к участию в жизни общества путем передачи социального опыта есть неотъемлемая общественная функция во все времена и у всех народов.